
קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

115

 העיתונות היהודית-בוכארית
במרכז אסיה, 1910–1938

זאב לוין

מבוא
היהודים הגיעו אל מרכז אסיה ככל הנראה לפני מאות שנים מאזור 
פרס. הם התערו באוכלוסייה המקומית ופיתחו שפה מדוברת נפרדת 
הלשונות  מקבוצת  שהיא  הטג'יקית,  השפה  על  מבוססת  שהייתה 
הפרסיות. קהילה יהודית נידחת זו "התגלתה" בסמוך לכיבוש הרוסי 
של  המפגש  את  האיץ  הרוסי  הכיבוש  ב–1864.  אסיה  מרכז  של 
רעיונות  יהודי אשכנז. המפגש הביא אתו  ועם  הקהילה עם המערב 
הכינוי  המסורתית.  בקהילה  לתמורות  שגרמו  חדשות  והזדמנויות 
שבשטחה  בוכארה  אמירות  של  משמה  נגזר  בוכארים"  "יהודים 
התקבע  לאחריו  הרוסי.  הכיבוש  לפני  המקומיים  היהודים  רוב  חיו 
את  חיצוני שחצה  ככינוי  היהודית,  האוכלוסייה  כלל  לגבי  זה  כינוי 
ההקשר הגאוגרפי וכלל גם את ההתיישבות היהודית מעבר לשטחי 

האמירות.1 
תורקסתאן הרוסית הייתה מחוץ לתחום המושב המותר להתיישבות 
להתיישב  רשאים  שהיו  האשכנזים  היהודים  רוב  יהודית–אשכנזית. 
בחבל זה עסקו במקצועות יצרניים וחופשיים. יהודים אשכנזים רבים 
היו קשורים לתעשיית הדפוס המקומית: בראשית המאה העשרים היו 
עשרה בתי דפוס בחלק הרוסי של העיר טשקנט, עיר המנהל המרכזית. 
חמישה מהם היו בבעלות יהודית. נוסף על אלה היו בבעלות יהודית 
 Ruskii Turkestan הרוסיים  העיתונים  וספריות.  ספרים  חנויות 
תורקסתאני(,  )מבשר   Turkestanski Kur’er הרוסית(,  )תורקסתאן 
)העובד(   Rabotnik תשקנטאי(,  )מבשר   Tashkentski Kur’er
ו–Samarkand היו גם הם בבעלות יהודית. היהודים האשכנזים פעלו 
גם בשטחה של האמירות הבוכארית )אמירות חסות שהתקיימה מחוץ 
לשליטה הרוסית הישירה(, ובית הדפוס הרוסי הראשון שנפתח בה 

בשנת 1897 היה שייך גם הוא ליהודי אשכנזי.2
היהודית  הקהילה  של  שפתה  הייתה  היהודית–בוכארית  השפה 
במרכז אסיה והכתב ששימש אותה היה כתב עברי מרובע או כתב 
רש"י. הספר המודפס הראשון בשפה זו היה ספר תהלים דו לשוני, 
עברית עם תרגום ליהודית–בוכארית, שיצא לאור בווינה בשנת 1883. 
יותר מ–120  זו בירושלים  בסוף המאה התשע–עשרה נדפסו בשפה 

ספרים ורובם היו ספרי דת או כאלה שעסקו בנושאים דתיים.3

רחמים, העיתון הראשון בשפה היהודית–בוכארית
בסוף המאה התשע–עשרה וראשית המאה העשרים הפך עמק פֶרְגנַהַ 
הכותנה.  גידולי  בזכות  אסיה,  מרכז  של  הגדול  התעשייתי  למרכז 
את  בו  וקבעו  אליו  היגרו  מופלגים,  עשירים  ובהם  רבים,  יהודים 
מושבם. הגיליון הראשון של עיתון ביהודית–בוכארית יצא לאור ב–14 
במאי 1910 בעיר סְקוֹבֶּלבֶ )שמה העתיק של העיר פרגנה( שבעמק 
פרגנה, ובשנת 1913 הועברה הוצאת העיתון אל העיר קוֹקאנד, גם 
רחמים כשמו של מייסדו,  היא בעמק פרגנה. שמו של העיתון היה 
רחמים )רחמין( דוידבאיוף )1930-1878(, איש עסקים יהודי שעשה 
את הונו ממסחר בכותנה. לצורך הוצאתו לאור של העיתון הוא הביא 
את המכונות ואת אותיות הדפוס מלובלין שבפולין. העיתון רחמים 
היה חלוץ העיתונות בשפות הפרסיות היהודיות. העיתון הראשון של 
יהודי איראן, שלום, יצא לאור בטהראן בשנת 1915; העיתון הראשון 
של היהודים ההרריים, זחְֶמַתְכּשֶ )פועל( החל לצאת לאור בדרְֶבֶּנטְ 
כמו  העשרים.  שנות  באמצע  המהפכה,  לאחר  רק  הקווקז  שבצפון 
רחמים בחרו גם שני העיתונים האלה בכתב העברי ככתב שהתאים 

לקהל היעד שלהם.4 
העיתון בשפה היהודית–בוכארית נדפס באותיות עבריות בהיקף 
של שניים או ארבעה עמודים מודפסים. רוב כתבותיו עסקו בדיווחים 
על הנעשה בעולם ותורגמו ככל הנראה מן העיתונות הרוסית. העיתון 
כלל גם כתבות בנושאים יהודיים כלליים וידיעות מקומיות, "מוסף 
כלכלי" שדיווח על השערים המעודכנים להמרת מטבע חוץ וכן מדור 
פרסומי על פני עמוד שלם, שכלל מודעות של בתי עסק שונים ולוח 
זמנים של "רכבת העמק" )עמק פרגנה(, שנסעה מסקובלב לאַנדיג'אן 
נתקלה  העיתון  הוצאת  דוידבאיוף.  של  בבעלותו  היא  גם  ושהייתה 
אם  ברור  לא  קבועה.  בתדירות  יצאו  לא  גיליונותיו  ולכן  בקשיים 
ארגוניים  קשיים  או  העיתון  של  הרווחיות  חוסר  היה  לכך  הגורם 
ככל  המהפכה,  לפני  עוד  להופיע  פסק  העיתון  אופן  בכל  אחרים. 

הנראה בשנת 1916. 
העיתון רחמים הופץ למנויים בערים המרכזיות של מרכז אסיה. 
כתבים קבועים שלחו אליו כתבות שהכילו חדשות על מצב הקהילות 
הליקויים  על  חברתי  דיון  התפתח  אלה  בכתבות  השונות.  בערים 



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

116

בחברה היהודית, שהושפע בוודאי מן השיח הציבורי בחברה הרוסית 
של  חשיבותו  המהפכה.  וערב  העשרים  המאה  בראשית  והיהודית 
העיתון הייתה נעוצה בכך שבו נערך לראשונה ניסיון לכתוב בשפה 
ולא  ופוליטיים,  כלכליים  יומיומיים,  נושאים  על  היהודית–בוכארית 

רק על נושאי קודש כפי שהיה נהוג עד אז.5
העיתונות  מן  ותורגמו  העולם  מן  בחדשות  עסקו  הכתבות  רוב 
הרוסית. לפיכך נאלצו עורכיו לתרגום מונחים חדשותיים, פוליטיים 
הפתרון  האחרות.  המקומיות  בשפות  גם  חסרים  שהיו  וגאוגרפיים, 
שאימץ העיתון )וככל הנראה היה נפוץ גם בשאר עיתוני התקופה( 
היה להכניס לשפה מילים ממקור רוסי שהיו שגורות בשפה המדוברת, 
וללא קשר  המקובלת שלהן  ההגייה  לצורת  בהתאם  אותן  ו"לגייר" 
לצורה הדקדוקית במקור. תופעה זו הודגמה היטב בכותרת המשנה של 
הגיליון הראשון של העיתון במילים "סרדניי אזייא" )אסיה התיכונה( 
ו"זגראניס" )חו"ל(. השפעת הרוסית כשפת המינהל הייתה כה רבה 
גם  קיימת  הייתה  שבוודאי  "עיר",  המילה  המערכת  כתובת  כי  עד 
בשפה המקומית, נכתבה בהשאלה מרוסית, כ"גורות ]עיר[ סיכובלוו" 
)בשיבוש המילים "גורוד" ו"סְקוֹבֶּלבֶ"(. לגבי ימי הוצאתו של העיתון 
פעם  לאור  יוצא  הוא  כי  עברית–רוסית,  בהשפעה  בכותרת,  נטען 
בשבועיים, להוציא "שבתות וימים טובים ישראלי ופרזניכי ורוסי" 
)שיבוש של המילה הרוסית prazdniki ושימוש ב–Urusi לציון רוסי, 

בהשפעת השפה המקומית(.6 

החיים הקצרים של האמת
נוסף.  יהודי–בוכארי  עיתון  לאור בטשקנט  בשנת 1920 החל לצאת 
הייתה זו מהדורה מתורגמת של עיתון החדשות של הסוכנות הטלגרפית 
הרוסית בשפה היהודית לבוכארית. שמו של העיתון נקבע על פי ראשי 
 Rosiiskoe Telegraficheskoe Agenstvo — :התיבות של הסוכנות
ROSTA, שנכתבו בכתב העברי: "ראסת", אף על פי שראשי התיבות 
"אמת"  היהודית–בוכארית:  בשפה  מובן  בעלי  היו  מרוסית  שנגזרו 
)rost(. העיתון יצא לאור כדף מודפס בפורמט של עיתון קיר, וככל 
הנראה לא הופץ בערים שמחוץ לעיר המנהל המרכזית, טשקנט. עם 
לראש  שהיה   ,)1991-1897( בדאלוב  רחמין  נמנה  ויוזמיו  פעיליו 
המחלקה היהודית–בוכארית בבית הדפוס הממשלתי של אוזבקיסתאן 
בוכארית  היהודית  העדה  בקרב  המרכזיים  התרבות  מפעילי  ולאחד 
בשנות העשרים והשלושים. אף על פי שעיתון זה יצא לאור במסגרת 
ובמימון ממשלתיים הוא סבל מקשיי תפעול ולכן הודפס באופן בלתי 
גיליונות )כמעט  סדיר. בשנתו הראשונה יצאו לאור מעל לארבעים 
אחד בכל שבוע(, ובמחצית הראשונה של שנת 1921 רק 13 גיליונות 
)כשניים בחודש(. בשנת 1922, לאחר פחות משנתיים, פסקה הוצאתו 

לאור.7 
עיתונים  אסיה  במרכז  לאור  יצאו  לא  ל–1925   1923 שנת  בין 
הנראה  ככל  שימשו  הדפוס  אותיות  אבל  היהודית–בוכארית,  בשפה 
להדפסת כמה גיליונות תעמולה קומוניסטית באידיש. עיתונים אלה 
די קאמוניסטישע  ונקראו  הודפסו בטשקנט כמהדורות חד–פעמיות 
שיצא  באידיש  היהודי  העיתון  של  כשמו  הקומוניסטי(,  )הדגל  פאן 
לאור באוקראינה באותה תקופה. היוזמה להוצאת העיתון הייתה של 
התא היהודי )אשכנזי( של המפלגה הקומוניסטית בטשקנט. העיתונים 
החגים  לקראת  ונדפסו  וקומוניסטית,  אנטי–דתית  בתעמולה  עסקו 

היהודיים ולפני יום המהפכה. בסך הכול ראו אור ארבעה גיליונות 
של עיתון זה.8 

אור 
בשפה  חדש  עיתון  בסמרקנד  לאור  לצאת  החל   1925 בנובמבר 
היהודית–בוכארית, רושנאהי )אור(. כמו קודמיו, גם עיתון זה נדפס 
בכתב עברי. בחירת שם העיתון הושפעה מן הפתגם "ההשכלה אור, 
והבערות חושך". היוזמה להוצאת העיתון הייתה של אחד המשכילים 
חיים  בסמרקנד,  היהודית–בוכארית  העדה  ראש  של  ונכדו  היהודים 
קלונטארוב, אשר משפחתו איבדה את מרבית נכסיה במהפכה והוא 
כיוזמה  היהודית–בוכארית  בשפה  עיתון  מייסוד  להתפרנס  ביקש 
על  גלופה  ציור  של  ידנית  בטכניקה  העיתון  נדפס  תחילה  פרטית. 
לוח זכוכית ושוכפל בשיטת העתקת אור )Steklografia(. אדם אחד 
ביצע את כל התהליך, מראשיתו ועד סופו. במהלך השנה הראשונה 
לקיומו הופץ העיתון במספר קטן של עותקים, ככל הנראה רק בין 
אל  העיתון  סופח   1926 בקיץ  בסמרקנד.  היהודית  השכונה  תושבי 
היהודי של המפלגה הקומוניסטית בעיר, שביקש להטיל עליו  התא 
חסות ולפקח על היוזמה הפרטית. לאחר סיפוח העיתון אל הגורמים 
לעורכים  סעידוב  ואהרון  אמינוב  מנשה  החברים  מונו  המפלגתיים 

האחראים של העיתון.9

היהודית–בוכארית,  השפה  של  ובכתב  בשפה  תמורות 
1932-1928

הכתב  של  לטיניזציה  של  תהליך  אסיה  במרכז  החל   1928 בשנת 
הערבי  הכתב  הוחלף   1932-1929 השנים  בין  המקומיות.  בלשונות 
המסורתי שהיה נהוג בשפות האזור בכתב לטיני. תהליך הלטיניזציה 
המועצות  בברית  הנהוגות  השפות  מערכת  את  לפשט  רק  לא  נועד 
מבחינת הצורה אלא גם לגרום לתמורה סוציאליסטית בתוכן. המשטר 
המילים  לאוצר  שנקשרו  הלשוניים  הזיהוי  סימני  את  למחוק  ביקש 
בתוכן  אותם  ולמלא  ה"בורגניים"  הדתיים–תרבותיים  ולדימויים 
השפה  מן  הושאל  זו  משימה  לביצוע  המילים  אוצר  סוצאליסטי. 
יותר. המהלך התבצע באמצעות  הרוסית, שנחשבה לשפה מפותחת 
החדרה של מושגים ושיח סוציאליסטים אחידים )תוכן ואוצר מילים(. 
מרבית  של  קירילי(  לכתב  )מעבר  לקיריליזציה  הוביל  זה  תהליך 
לשונות המיעוטים בברית המועצות החל בשנת 1938, דבר שנועד 

לקרב עוד יותר את העמים השונים אל התרבות הרוסית השלטת.01
עוד לפני המעבר לכתב הלטיני ב–1928 נעשו התאמות–הפשטות 
באות  השימוש  צומצם  היהודית–בוכארית  בשפה  הנהוגים.  בכתבים 
רושנאי.  רושנאהי, נכתבה ללא "ה", כלומר:  "ה". כותרת העיתון 
נוסף על כך הוסרו מן הא"ב האותיות ה"מיותרות" — הכפולות )ב' 
מובנות להמונים",  וכן המילים ה"לא  ט(, הסופיות  דגושה, שׂ',  לא 
בשלב  הקלאסית.  ובפרסית  בערבית  הקודש,  בשפת  היה  שמקורן 
שני צורפה לכותרת העיתון כותרת לטינית. מעניין לציין שהאותיות 
הלטיניות החדשות שהונהגו עבור השפה היהודית–בוכארית שמרו על 

סדר אותיות הא"ב העברי.11 
)דגל   Bairoki Mihnat–ל שמו  את  העיתון  שינה   1930 בשנת 
העבודה(, בעקבות דרישת המפלגה שכותר העיתון ישקף את תפקידו 
הסוציאליסטי של העיתון. עם שינוי השם הוסר הכיתוב העברי מן 



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

117

הכותרת והשם החדש נדפס בכתב לטיני בלבד. תהליך החלפת הכתב 
בא לידי ביטוי באופן מלא רק בשנת 1932. משנה זו נכתבו כל כתבות 
העיתון בכתב לטיני. במהלך השנתיים 1932-1930 הופיעו מעל דפי 
ללטיני  הישן  בין הכתב העברי  לוחות ההמרה  העיתון באופן קבוע 
החדש וכן נדפסו עשרים שיעורי קריאה ובהם סיסמאות קומוניסטיות 
אשר נכתבו לצורך הדגמה בכתב הישן והחדש זה לצד זה. כאמור, 
הכתב.  של  נוספת  רפורמה  המועצות  בברית  הונהגה   1938 בשנת 
רפורמה זו לא נגעה לשפה היהודית–בוכארית מפני שמעמדה הרשמי 
הנפרד של שפה זו בוטל באותו מועד ודובריה התבקשו לאמץ את 

השפה הטג'יקית כשפתם.
תחביריות  תמורות  התרחשו  והשלושים  העשרים  בשנות 
דוגמת  פשוט  היהודית–בוכארית. משפט  מפליגות בשפה  ודקדוקיות 
בין  "פועלי כל העולם התאחדו" השתנה הן בתחבירו והן בדקדוקו 
השינויים  כשעיקר  פעמים,  מעשר  פחות  לא   1934-1920 השנים 
בין  בלבד,  שנים  ארבע  של  בטווח  התרחש  עשרה(  מתוך  )שבעה 

.1930-1926
גובשו  היהודית–בוכארית  השפה  של  והדקדוק  התעתיק  חוקי 
התכנסה  שנה  אותה  באוגוסט   .1934 שנת  סוף  לקראת  רק  סופית 
ועדה בלשנית שניסחה באופן סופי )על פי הגדרתה( את כללי הכתב 
 Bairoki של השפה. הכללים פורסמו באוקטובר 1934 בעיתון היהודי
Mihnat בידי יעקב קלונטארוב )אחיו של חיים קלונטארוב, שהיה 
מנהל בית ספר יהודי בסמרקנד ומאוחר יותר היה לאחד הבלשנים 
המרכזיים של הלשון הטג'יקית(. למרות הצהרה זו נמשכו התמורות 

בתעתיק בשנים הבאות.21
לבמה  היומי  העיתון  את  הפכו  התכופים  הדקדוקיים  השינויים 
להעברת  כלי  רק  לא  העיתון  היה  קיומו  בשנות  מעצבת.  בלשנית 
הדוֹגמות  את  שקבע  תרבותי  כלי  אלא  ותעמולה,  חדשות  מסרים, 

הבלשניות של השפה ואת השפה ה"ספרותית". 

ארגון ומימון דגל העבודה
בסוף אוקטובר 1930 הועברה מערכת העיתון מסמרקנד אל טשקנט, 
המעבר  לאחר  שנה  חצי  אוזבקיסתאן.  לבירת  שנה  באותה  שהפכה 
הוועד  של  לביטאון  העיתון  הפך   ,1931 באפריל  ב–8  לטשקנט, 
שתואם  מועד  אוזבקיסתאן,  של  הקומוניסטית  המפלגה  של  המרכזי 
עם שנת הוצאתו החמישית של העיתון )שמשום מה נחוג באפריל ולא 

בנובמבר; ייתכן כי היה זה מועד סיפוח העיתון למפלגה(.31 
לעיתון לא היה עורך קבוע אחד. את התפקיד מילאו כמה אנשים 
מפלגתית  השכלה  חסרי  שהיו  העיתון,  שעורכי  כיוון  זה,  את  בזה 
ועיתונאית פורמלית, נשלחו על ידי המפלגה להשתלמויות תכופות. 
לא  בו,  המרכזיות  הדמויות  ומן  העיתון  מייסד  קלונטארוב,  חיים 
יכול היה לשמש בתפקיד העורך בפועל בגלל מוצאו הלא פרולטרי 
שמנע ממנו להיות חבר מפלגה, דבר שהיה הכרחי למילוי התפקיד. 
בתפקידי עורכים שימשו לסירוגין החל משנת 1927 מנשה אמינוב, 
העורך הממונה הראשון, אהרון סעידוב ואליהו מני פנחסוב. בשנתיים 
האחרונות לקיומו, 1938-1936, שימש בתפקיד העורך האחראי יונתן 

קורייב, שהיה עורכו האחרון.41 
מוסדות המדינה ניסו לסייע להוצאתו לאור של העיתון מראשית 
דרכו, אך יכולת הסיוע שלהם בפועל הייתה מוגבלת. ראש מחלקת 

המיעוטים של הוועד הפועל בממשלת אוזבקיסתאן, אהרונסון, פנה 
עוד בסוף שנת 1925 אל בית הדפוס המרכזי במוסקבה בבקשה לקבל 
אותיות דפוס עבריות, אך נענה כי אינם בנמצא. הן אחראי מחלקת 
המיעוטים והן קלונטארוב לא היו מודעים לכך שבטשקנט כבר יצא 
שהשתמש  ביהודית–בוכארית  עיתון  העשרים  שנות  בראשית  לאור 
בראשית  הושמדו  שהללו  )ייתכן  להדפסתו  עבריות  דפוס  באותיות 
שנות העשרים(. חיים קלונטארוב למד על קיומו של העיתון בטשקנט 
רק בשנת 1927, עת יצא למוסקבה כדי להביא אותיות דפוס ממערכת 

העיתון דער עמעס בעבור עיתונו.
כיוון שבשנה הראשונה העיתון התקיים כיוזמה פרטית הוא לא 
זכה למימון המוסדות הממשלתיים, אך סובסד בידי הוועד הציבורי 
של השכונה היהודית בסמרקנד, לפחות עד סוף שנת 51.1926 ועדת 
המיעוטים של הוועד הפועל בממשלת אוזבקיסתאן עמדה על חשיבות 
בשל  הוצאתו  את  לסבסד  יכלה  לא  אך  העיתון,  של  לאור  הוצאתו 
או  זו  מסיבה  המקומית.  המפלגה  רשויות  גם  כך  תקציבים.  מיעוט 
אחרת העיתון הוכר ואומץ על ידי המפלגה של אוזבקיסתאן ומחלקת 
ב–1927.  רק  אוזבקיסתאן  בממשלת  הפועל  הוועד  של  המיעוטים 
מימונו מ–250  להגדיל את  הוחלט  אותה שנה  במחצית השנייה של 
כל  ידי  על  בהפצתו  ולסייע  לשנה(,   3,600( לחודש  רובל  ל–300 
העיתון  מערכת  חיוב  תוך  באוזבקיסתאן,  הסובייטיים  הגורמים 
דרך  העיתון  את  להפיץ  האדומה(  )אוזבקיסתאן   Kizil Uzbekiston

סניפיה.61 
תפוצת העיתון צמחה במהירות ממאתיים עותקים בשנה הראשונה 
ליותר מ–1,500 עותקים שיצאו לאור שנתיים לאחר היווסדו. בהתאם 
עלה גם המימון שניתן להוצאת העיתון על ידי הגורמים הממשלתיים. 
לקראת 1928 התלונן עורך העיתון על כך שהמימון שניתן לו, בגובה 
רובל,  לכ–600  להגדילו  וביקש  מספיק  אינו  לחודש,  רובל   540
של  התפוצה  ואילו  עותקים  אלף  הדפסת  לפי  נקבע  שהסכום  כיוון 
העיתון בפועל עמדה על 1,600. כנראה הייתה דרישה גבוהה לעיתון 
ידי הגדלה מתמדת  ניסתה לעמוד בה על  והמערכת  בציבור היהודי 
של התפוצה מבלי לחכות לאישור או להנחיות של הגורמים הממנים 
שהיו האחראים בפועל להוצאתו לאור. כתוצאה מכך נקלעה מערכת 
העיתון לחובות בגין הוצאות "לא אחראיות". מנגד מערכות השלטון 
לא תמיד עמדו בהתחייבויותיהן כלפי המערכת ולא העבירו בזמן את 
נאלץ  העיתון  שעורך  כך  לידי  הגיע  הדבר  אושרו.  שכבר  הכספים 
תהליך  את  תתקצב  שזו  כדי  הממשלה  אל  מיוחדת  בבקשה  לפנות 
הדפוס  אותיות  של  החלפתן  את  כלומר  הדפוס,  של  ה"לטיניזציה" 
כיוון  העיתון,  של  הדפוס  בבית  נוספים  טכניים  שינויים  ועריכת 

שהעניין לא הובא בחשבון על ידי הגורמים האחראים.71 
דבר זה מצביע על פער בין ההנחיות האידאולוגיות של המפלגה 
מימוש  ועל  הילידות,  האוכלוסיות  בקרב  התעמולה  הגברת  על 
היהודי–בוכארי,  במקרה  לפחות  כך  לבין,  הכתב  של  "לטיניזציה" 
יכולת לממן תהליכים אלה בהקצבות מתאימות )ולא גבוהות במיוחד(. 
הייתה  לא  אלה  תהליכים  להובלת  היוזמה  כי  נראה  כן,  על  יתר 
בידי רשויות "עליונות" אלא בידי פעילי השטח בדרגים הבינוניים 

והנמוכים.81 
פעילי  של  המקומיות  והיוזמות  הממשלה  מצד  במימון  המחסור 
השטח לא היה נחלת "השנים הראשונות" בלבד. בשנת 1933 )לאחר 



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

118

שש שנים רצופות של הוצאה לאור( פנה עורך העיתון סעידוב אל 
יושב ראש הוועד הפועל של ממשלת אוזבקיסתאן, פייזוללה חוג'אייב, 
אל  החוזרות  שפניותיו  לאחר  העיתון,  מימון  את  להגדיל  בבקשה 
רשויות הדפוס לא נענו. סעידוב נימק את בקשתו להגדלת התקציב 
 Haioti Mihnati ,בכעשרים אחוז בכך שהוצאתו של הירחון הספרותי
)חיי עמל(, שמנה כמה עשרות עמודים ויצא לאור מ–1931, לא הייתה 
כלולה בתקציב מערכת העיתון. למרות זאת העיתון יצא לאור במשך 

שנתיים.91
לעיתון  למימון הממשלתי שניתן  נתונים הקשורים  לוח 1 מציג 
המימון  בין  מ�תאם  היה  לא  כי  נראה  ממנויים.  ולהכנסותיו  היהודי 
שניתן לעיתון ובין גודל המהדורה המודפסת. בשנים הראשונות היה 
מן השכר  אחוז   0.3( רובלים   4.5 על השבועון  המנוי השנתי  מחיר 
השנתי הממוצע(. בשנת 1929 הוזל מחיר המנוי ל–3.5 רובלים ובשנת 
1930 ירד מחירו לשלושה רובלים לשנה )הוזלה של חמישים אחוז(. 
לכתשעים,  הגיע  בשנה  הגיליונותיו  ומספר  הוכפלה  כשתפוצתו  גם 
סימן שאלה  מעלה  זו  עובדה  ומימון(.  )הכנסות  תקציבו  נשתנה  לא 
על יכולתו של השבועון לספוג הוצאות, אלא אם כן היו לו הכנסות 
נוספות או רווח תפעולי שאפשרו לו לספוג את ה"הפסד" ואף להוריד 
מעבר  הן  גם  סובסדו  הדפסתו  שעלויות  ייתכן  לצרכן.  מחירו  את 
לסבסוד הישיר או שהדבר בוצע על חשבון המדינה )בכל אופן היה 

זה משתנה קבוע שלא הוכנס לחישוב(. 
בין השנים 1930 ל–1933 חלה עלייה משמעותית הן בהקצבות 
שניתנו לעיתון והן במחיר המנוי השנתי. העלייה בעלות המנוי יכולה 
ובהפיכתו  לאור  שיצאו  הגיליונות  מספר  בהרחבת  מוסברת  להיות 
על  נוסף  זאת  לכ–250(,  בשנה  גיליונות  )מכתשעים  יומי  לעיתון 
המשמעותית  שההגדלה  ייתכן  המודפסים.  העמודים  מספר  הכפלת 
במימון נבעה מכך שהממשלה כללה במימון את הירחון הספרותי ואת 
בית הדפוס של העיתון, שכן לאחר המעבר לטשקנט בסוף שנת 1930 
העיתון נדפס בבית דפוס משלו. נוסף על אלה אפשר להניח כי לאחר 
המעבר לכתב הלטיני והגברת הצנזורה הציבור הרחב איבד בו עניין. 
מספר המנויים של העיתון ירד והמכירות לא היו סדירות. ההגדלה 
במימון באה לכסות את ההפסדים בפועל. משנת 1934 הפסיק העיתון 
לפרסם את היקף המהדורה המודפסת ומשנת 1936 ועד סגירתו נעלמו 

מכותרתו גם מחירי הגיליון והמנוי. כך גם נעלמו מודעות ההחתמה 
על מנויים וייתכן שמאותה שנה הוא הופץ על ידי הרשויות בהחתמה 
קואופרטיבית מאולצת. כדי לצמצם את עלות ההוצאה לאור הועברה 
דפוס  בית  אל  נפרד  דפוס  מבית  העיתון  של  הוצאתו   1936 בשנת 

שהיה משותף להוצאות העיתונים בשפות האויגורית והטג'יקית.12 
לפי לוח 2 )להלן(, תפוצתו של העיתון ומספר גיליונותיו הלכו 
והתרחבו. מעיתון "שכונתי" בראשית דרכו, שיצא במהדורה שבועית 
בת שני עמודים, יצא העיתון בסוף שנת 1932 5-4 פעמים בשבוע 
ונדפס בארבעה עמודים גדולים; תפוצתו הגיעה לכדי 7,000 עותקים. 
אם מתייחסים לנתוני האוכלוסייה היהודית הבוכארית כפי שבאו לידי 
משפחה  יוצא שכל  נפש,  כ–18,000   ,1926 שנת  במפקד של  ביטוי 
יהודית בוכארית ללא יוצא מן הכלל הייתה מנויה על העיתון. אם אין 
די בכך הרי שמשנת 1931 החל לצאת לאור גם הירחון הספרותי–
פוליטי, שהוזכר לעיל, שתפוצתו הראשונית הייתה כ–2,500 עותקים 

ושצמחה תוך שנתיים ל–5,000 בשנת 22.1934 
נתוני התפוצה של העיתון מרשימים גם בהשוואה לתפוצתם של 
לדוגמה תפוצתו של  כך  יהודיים אחרים בברית המועצות.  עיתונים 
עלייה  רשמה  אמנם  )האמת(,  עמעס  דער  באידיש,  היהודי  העיתון 
דומה בתפוצה אך הייתה קטנה באופן משמעותי ביחס לאוכלוסיית 
היעד שלה. בשנת 1933 תפוצתו של כתב העת המרכזי של אגודת 
היה  ותפקידה   1938-1924 בשנים  פעלה  ציבורית  )אגודה  "אוזט" 
לסייע בתהליך המעבר להתיישבות חקלאית ותיעוש העמלים היהודים 
בברית המועצות(, טריבונה, שהופץ בכל רחבי ברית המועצות, הייתה 
7,800 עותקים בלבד. גם תפוצתו של העיתון היהודי בבירוביג'אן, 
הביראבידזשאנער שטערן )הכוכב של בירוביג'אן, המחוז האוטונומי 
היהודי(, מנתה בשנת 1934 496 עותקים בלבד )המהדורה הרוסית 
של אותו עיתון הופצה בכ–1,200 עותקים(. עד סוף שנות השלושים 
העובדה  למרות  עותקים,  אלפיים  על  זה  עיתון  תפוצת  עלתה  לא 
שנה  מדי  צמחה  האוטונומי  היהודי  במחוז  היהודית  שהאוכלוסייה 
ובסך הכול הייתה גדולה מן היישוב היהודי הבוכארי במרכז אסיה 
לבירוביג'אן  היגרו  )אז  השלושים  שנות  של  השנייה  במחצית  כבר 

כ–40,000 איש, כמחציתם נשארו במקום(.32 
גם אם מקבלים את ההנחה כי בשנות השלושים שימשו העיתונים 

לוח 1: סובסידיות שניתנו לעיתון רושנאהי — Bairoki Mihnat והכנסות ממכירה )ברובלים(02

יחס בין המימון 
הממשלתי לבין ההכנסות 

ממכירה )באחוזים( 

הכנסות ממכירה
)לפי מכירה של 100% 

תפוצה למנויים שנתיים(

מחיר מנוי 
שנתי

תפוצה מימון 
ממשלתי

שנה

מימון

111 2,700 )4.5( 600 3,000 1926

44.4 8,100 4.5 1,800 3,600 1927

72 9,000 4.5 2,000 6,480 1928

68.5 10,500 3.5 3,000 7,200 1929

178 84,000 12 7,000 150,000 1933

174 105,000 15 7,000 183,000 1934



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

119

הייתה  לא  תפוצתם  ולכן  מובהק,  תעמולה  כלי  המועצות  בברית 
קשורה לחוגי הקוראים )אף על פי שהרשויות שקלו לא פעם לבטל 
את הוצאתו של דער עמעס מטעמים כלכליים(, הרי שמסיבה כלשהי 
תפוצת העיתון היהודי–בוכארי הייתה גבוהה בהרבה מזו של עיתונים 
מקבילים. ייתכן שתשובה חלקית הייתה מצויה ברמת ה"רוסיפיקציה" 
של הקהילות היהודיות האשכנזיות, שנגישותן לעיתונות הרוסית הייתה 
רבה מזו של יהודי בוכארה. הסבר נוסף מצוי אולי בחשיבות הרבה 
שייחסו בני הקהילה היהודית לעיתון כבמה קהילתית ותרבותית ולא 
רק ככלי תעמולה סובייטי. על פי עדותו של מרדכי בצ'איב אביו ייחס 
חשיבות רבה לעיתונים היהודיים, התייחס אליהם ביראת קודש ושמר 
גיליונותיהם שנדפסו באותיות עבריות. לאחר שהוחלף  בקנאות על 
)ייתכן שהדבר קשור לא רק  הכתב ללטינית איבד בהם האב עניין 

לכתב אלא גם לתכנים שהפסיקו להתפרסם בו באותה תקופה(.42 
עד שהוחלף הכּתְב נראה כי חשיבותו של העיתון היהודי הבוכארי 
הייתה סמלית עבור אוכלוסיית היעד שלו, ביצירת זהות קולקטיבית 
הקבוצות  לבין  בינם  הבדילה  ואשר  כתובה  שפה  על  המתבססת 
האתניות והלאומיות האחרות. נוספה על כך העובדה שהעיתון היה 
תעמולתי  אם  גם  שוטף,  לדיווח  היחידה  הציבורית  הבמה  למעשה 
תהליכי  שבאוזבקיסתאן.  בוכארה  יהודי  בקרב  הנעשה  על  ומגמתי, 
הרוסיפיקציה, אף שהחלו עוד לפני המהפכה הקומוניסטית, לא יצרו 
אשכנז.  מיהודי  רבים  בקרב  שהיה  כפי  חלופית–רוסית,  זהות  עדיין 
זהויות אלה התקיימו זו לצד זו, ולכן הציבור היהודי–בוכארי שמר 

על נאמנות רבה יותר לעיתון שיצא בשפתו. הרדיפה הדתית והקצנת 
פעולות החרמת רכוש החל בראשית שנות השלושים, ובמיוחד בשנת 
ויותר  יותר  שנתפס  בעיתון,  האמון  למשבר  הם  גם  תרמו   ,1932
כשופר של המפלגה ופחות של הציבור. כאמור, בשנת 1934 הפסיק 
העותקים  מספר  הצטמצם  הנראה  ככל  תפוצתו;  על  לדווח  העיתון 
העמודים  מספר  גם  אחוז.  שלושים  בכמעט  העיתון  של  המודפסים 

המודפסים צומצם באותה עת בחצי )מארבעה לשניים(.13 

העיתונות החוקרת והצנזורה
באה  קיומו  זכות  סובייטי.  עיתון  היהודי  העיתון  היה  הכול  לפני 
סובייטית  תעמולה  במת  לשמש  היה  יכול  שהוא  בכך  ביטוי  לידי 
ליצור  ביקשה  התעמולתית  המסגרת  היהודית–בוכארית.  בשפה  רק 
בקרב קוראי העיתונות הסובייטית זהות פרולטרית מעמדית ומשום 
)ודאי לא כתבות השער( לא  כך מרבית הכתבות שפורסמו בעיתון 
עסקו בנושאים הקשורים לקהילה היהודית הבוכארית אלא בהחלטות 
המפלגה והקומינטרן ובאירועים מרכזיים בעולם. במקרים יוצאי דופן 
פורסמו כתבות בנושאים יהודיים בדף הראשון. בדרך כלל היו אלה 
כתבות בנושאים אנטי דתיים שפורסמו בסמוך ליום כיפור וחג הפסח, 
אך גם הללו לא נדפסו בדפי העיתון כבר בראשית שנות השלושים 
והתאריך העברי לא נדפס בכותר העיתון עוד בראשית 1929. העיתון 
פרסם בקביעות כתבות על נושאים יהודיים מקומיים, דוגמת פעילות 
ועדת "קומזט" )ועדה ממשלתית שפעלה בשנים 1938-1924 וטיפלה 

52Bairoki Mihnat לוח 2: התפתחות בתפוצה והיקפי פעילות של העיתון

מספר כתבי השטח
)Rabkor(

מספר דפים
מודפסים

מספר מהדורות בשנה מספר עותקים שנה

25 2 — 200 1925

- 2 — 600 1926

29 2 116 מאז ההקמה 1,800 1927

59 2 50 )166 מאז ההקמה( 2,000 1928

94 4-2 93 )259 מאז 
ההקמה(26

3,000 1929

117 4 90 4,000 1930

124 4 191 6,000 1931

236 4 197 7,000 1932

— 4 251 7,000 1933

— 4 255 27- 1934

380 2 243 5,00028 1935

— 2 275 — 1936

10529 2 285 — 1937

— 2 121 )עד מאי(30 — 1938



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

120

בהתיישבות החקלאית היהודית ובשילוב יהודים בתעשייה( ואגודת 
"אוזט", על התיישבות חקלאית, על השילוב בתעשייה, על החינוך 
ועל שחרור הנשים אך אלה היו ממוקמות בדרך כלל בדפים הפנימיים. 
כתבות אלה היו בדרך כלל חיוביות וביקשו לתאר את הקידמה ואת 
הקהילתי  הממסד  העבר,  הצגת  תוך  הסוציאליסטי  ההצלחות בשדה 
והדתי בביקורתיות רבה )אם בכלל(. ביקורת על מחדלים של המשטר 
או על בעיות שהתעוררו בדרך כלל לא נכתבה בכתבות אלה אלא 

במרומז. 
לפני הדפסתו.  צנזורה  היהודי עבר  העיתון  גם  עיתון אחר  ככל 
כתביו הקבועים היו מיומנים דיים בתורת ה"מותר והאסור" והטילו 
צנזורה עצמית על כתיבתם. לכן בדרך כלל לא הופיעו בדפי העיתון 
הדפסת  לפני  כתבות  פסילת  על  לרמוז  שיכלו  ריקות,  משבצות 
המהדורה. עד שנת 1930 הייתה הצנזורה הממשלתית רופפת למדי, 
ונדפסו בו כתבות שבהן הופיעה ביקורת מרומזת על מחדלי הממשלה 
הצנזורה  הופעלה  ואילך  זו  משנה  ביהודים;  המטפלות  והרשויות 
הפרסומים  כל  את  אלא  העיתונות  את  רק  לא  והקיפה  הדוק  באופן 
היוצאים לאור. למשל, בשנת 1930 הוחרם בצו הצנזורה ספרו של 
ל"מ קאנטור, "יהודים ילידים באוזבקיסתאן". לאחר שזה יצא לאור 
שנה קודם לכן, ונפסלו מחזות וסיפורים בגלל התפתחויות עלילתיות 
ביקורת  מתחה  הצנזורה  הרשמי.  הממשלתי  הקו  את  תאמו  שלא 
)שלדעתו של עורך העיתון סעידוב הייתה מוגזמת( על כך שבמחזהו 
של חיימוב על שחרור האשה הנשים לא עסקו בעבודה יצרנית במפעל 
אלא במילוי שקים עם קוקנים )פקעות של גולם תולעת המשי( של 
תולעי משי, על כך שהן ערכו כינוסים קומוניסטיים בשעות העבודה 
והתלוננו על מחסור בלחם בגלל שיטת הקיצוב והשימוש בכרטיסיות. 
ללימוד  מולאקנדוב  א'  הלימוד של  נמתחה על ספר  נוספת  ביקורת 
הקריאה בבתי ספר של ביעור הבערות )בתי ספר ללימוד קרוא וכתוב 
לאוכלוסיה הבוגרת( )likbez( מפני שנכלל בו סיפור על קולקטיביזציה 
של הכפרים אך לא תוארה בו התנגדותם של הבֵּיים )בעלי הקרקעות( 
לתהליך. ביקורות "ספרותיות" כאלה ושכמותן הביאו למאסרם של 

סופרים ומשוררים בסוף שנות השלושים.23 
ספרות:  גם  העיתון  פרסם  פוליטיים–חברתיים  לנושאים  פרט 
סיפורים "מקוריים" )שנכתבו על נושאים מוזמנים ומוכתבים מראש( 
קצרים ושירים מאת סופרים יהודיים מקומיים ושעסקו רובם ככולם 
בנושאים מוזמנים, דוגמת העבודה בקולחוז, שחרור האישה וכדומה. 
במדור הספרותי פורסמו גם סיפורים מתורגמים של סופרים רוסיים 
דוגמת פושקין וגורקי ושל סופרים אחרים שזכו להכשר השלטונות 
בגלל מוטיבים "סוציאליסטיים" ביצירותיהם, דוגמת שותא רוסתוילי, 
עוטה עור הנמר תורגמו ליהודית–בוכארית  שקטעים מהאפוס שלו 

ופורסמו גם הם.33 
בעיתון לא נדפסו פרסומות, ופרט לכתבות נדפסו בו רק הודעות 
של המערכת שהיו קשורות למבצעי החתמת מנויים לעיתון ושמות 
ספרים שיצאו לאור בשפה היהודית–בוכארית על ידי לשכת הפרסום 
בלשון  שהודיעו  אבל  הודעות  גם  היו  נדירות  לעתים  הממשלתית. 
קצרה על פטירתו של פעיל מקומי זה או אחר, ללא תיאור מפעלו או 
נסיבות פטירתו )כמובן בכירי המפלגה, דוגמת לנין וסרגיי קירוב, זכו 

להספדים ארוכים שנפרשו גם על כמה גיליונות(. 
בעיתון פורסמו כתבות משלוש קטגוריות עיקריות: חדשות כלליות 

שתורגמו מן העיתונות הרוסית הכללית, חומרים ספרותיים–תרבותיים 
האוכלוסייה  בקרב  הנעשה  על  ודיווחים  מתורגמים  או  מקוריים 
בעזרת  נכתב  השטח"  מן  "דיווחים  המדור  באוזבקיסתאן.  היהודית 
כתבים קבועים, אך הסתמך בעיקר על כתבות ודיווחים ששלחו כתבי 
השטח )Rabochii korrespondent — Rabkor; בתרגום מילולי: כתב 
לשלוח  והתחייבו  כתבים  של  מינוי  העיתון  מן  קיבלו  אשר  פועל(, 
כתבות ממקום עבודתם, אך לא קיבלו שכר קבוע על כתיבתם אלא 
היו פועלים מן השורה. כתבים אלה, שמספרם בשיאו הגיע לכ–380 
כתבים )ראו לוח 2 לעיל(, היו הצינורות המרכזיים שהעבירו ידיעות 
שאותם  בנושאים  אישית  מעורבים  ובהיותם  פעילותם,  תחום  על 
העיתון  זאת  עם  בנושא.  פניות  חסרי  לטעון שהיו  אי אפשר  סיקרו 
מוגבלים  היו  הקבועים  הכתבים  שכן  דיווחיהם,  על  להסתמך  נאלץ 

ביכולתם לנסוע אל ערי הפריפריה.43 
לאחר  שטח,  כתבי   105  Bairoki Mihnat–ל היו   1937 בשנת 
שמספרם צומצם מסיבה לא ברורה לכמעט רבע )ייתכן שהדבר היה 
הקולחוזים(.  את  היהודים  של  המשמעותיים  העזיבה  לאחוזי  קשור 
בערי  ממוקמים  היו  כתבים   17 כזו:  הייתה  פרישתם  שנה  באותה 
מחוז השונות ו–88 במגזר החקלאי, פזורים בין 13 קולחוזים יהודיים 
שהתקיימו באוזבקיסתאן באותה עת. ריבוי הכתבים בכל קולחוז נועד 
לחפות על אי הידיעה של המתרחש במגזר מנותק זה וליצור אפשרות 

של הצלבת מידע ממקורות מספר בעת ובעונה אחת.53
אם בתחילת דרכו נראה היה כי העיתון התנהל ללא תכנית עבודה 
השלושים  שנות  של  הראשונה  במחצית  אחיד,  פורמט  או  סדורה 
הוכתבה תכנית העבודה בידי גורמי ותוכננה בקפידה. לכתבי העיתון 
לא נותר מקום ליוזמה אישית והם נאלצו לעמוד בסטנדרטים מוכתבים. 
כך לדוגמה לקראת גיליון ה–1 במאי 1935 הוטל על מרדכי בצ'איב 
לכתוב שיר בן חמישים שורות על הקרמלין ולתרגם שישים שורות 
ואילו על פנחס אברמוב הוטל  מהסיפור "האם" של מקסים גורקי, 
לתרגם את פניית הקומינטרן אל עמלי העולם לאורכן של 300 שורות. 
אחראים  עצמם  ראו  השונים  והמדורים  העיתון  עורכי  לכך,  מעבר 
שוטפים  דיווחים  לקבל  ודרשו  כלכליות  תכניות  ביצוע  על  למעקב 
על התקדמות מבצעי שתילה ואיסוף התוצרת בקולחוזים היהודיים, 
בחנו את עמידתן של הסדנאות היהודיות בסטנדרטים יצרניים, ערכו 
ביקורות בבתי ספר ובדקו את נוכחות הציבור במועדונים ובספריות. 
מבחינה זו שימש העיתון לא רק במה לדיווח על אירועים שפורסמו 

בעיתונים ברוסית אלא גם גוף חוקר עצמאי.63 
כיוון שהעיתון לקח על עצמו תפקיד של זרוע מפקחת הוא שימש 
מכל  אלא  השטח,  מכתבי  רק  לא  ולהלשנות  לכתבות  לפניות,  יעד 
על  שלטוניים,  סדרים  אי  על  לקבול  באמצעותו  שביקשו  קוראיו 
מנהל  על  להלשין  שביקשו  או  השלטון  פקידי  להם  שעשו  עוולות 
עבודה שקיים אורח חיים דתי או ניצל את רכוש הציבור. רוב הפניות 
לא התפרסמו מעל דפי העיתון, כיוון שהיו משקפות מציאות שונה מזו 
שביקש להראות העיתון הקומוניסטי, אך דבר זה לא מנע ממערכת 
העיתון לנהל חקירות עצמאיות של התלונות הללו או להפנותן אל 
פניות   5,806 בעיתון  התקבלו   1935 בשנת  המתאימים.  הגורמים 
 3,853  1936 בשנת  בממוצע(,  עבודה  ליום  פניות  )כ–19  מאזרחים 
היהודית  האוכלוסייה  כלל  פניות.   5,687  —  1937 ובשנת  פניות, 
היו  שפורסמו  הפניות  נפש.   35,000 על  אז  עלה  לא  אסיה  במרכז 



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

121

השטח.  כתבי  מאת  ונשלחו  במגזר  הנעשה  על  "חיוביים"  דיווחים 
עיקר הפניות הגיעו אל המחלקות החקלאית והתרבותית.73 

העיתון היהודי לא הגביל את עצמו לנעשה בקרב הציבור היהודי 
לסביבה  שמחוץ  להתרחשויות  גם  ובמה  שופר  שימש  אלא  בלבד, 
היהודית המיידית. כך לדוגמה פרסם העיתון ב–20 באוקטובר 1937 
במחוז  טג'יקי  ספר  בית  של  בניהולו  חמורים  ליקויים  על  כתבה 
אנדיג'אן, ואף ניהל התכתבות עם התובע הכללי של המחוז בנושא. 
ייתכן שדוגמה זו יכולה להעיד על תפוצת קוראיו של העיתון, שלא 
הייתה מוגבלת לסביבה היהודית הבוכארית, וגם אוכלוסיית המיעוט 
הטג'יקי נמנתה עם קוראיו. זה התאפשר לאחר הלטיניזציה של הכתב, 
דבר שיכול לשמש הסבר נוסף לתפוצתו הרחבה של העיתון. מנגד 
ייתכן כי הכתב המתלונן היה בן העדה היהודית בוכארית, שהעדיף 
לכתוב תלונה על מנהל טג'יקי. בכל מקרה, מערכת העיתון לא דחתה 
את התלונה ולא העבירה אותה אל מערכת העיתון הטג'יקי )שהייתה 
"בירורי  לה(, אלא בחרה לטפל בה בעצמה. מחלקת  כזכור סמוכה 
העיתון.  של  האחרונים  ימיו  עד  לתפקד  המשיכה  הציבור"  תלונות 
העורכים  מצוות  שחלק  ולאחר  הסגירה,  לפני  )כחודש   1938 ביוני 
והכתבים של העיתון נעצר( המשיך אחד הכתבים של העיתון לנהל 
התכתבות עם משרד החינוך, הנאר–קומ–פרוס, בה התלונן כי פניות 
של העיתון, שנשלחו אל מחלקות החינוך האזוריות על מורים יהודים 
ששמרו מצוות אך המשיכו ללמד בבתי ספר סובייטיים נותרו ללא 

מענה וללא טיפול הולם מצד הרשויות המופקדות על הנושא.83
כוחה של מערכת העיתון היה ככל הנראה כה איתן עד כי אנשים 
סופק  לא  הנראה  שככל  דבר  פיזית,  להגנה  כשנזקקו  גם  אליה  פנו 
באופן יעיל על ידי רשויות החוק והנ–ק–וו–ד. אחד מכותבי התלונות 
קבל בפני מערכת העיתון על איומים מצד שני מנהלי בתי ספר יהודיים 
לרשויות  הלשין  שעליהם   ,)25 ומס'   21 מס'  ספר  )בתי  מסמרקנד 

כיוון ששמרו שבת ובעקבות הלשנתו פוטרו מעבודתם, ומהקומסומול 
ומתפקיד חברי המועצה העירונית. הללו איימו על המלשין ואף ניסו 

"לסגור" אתו חשבון.04 
מעניינת העובדה כי "אזרחים טובים" רבים העדיפו להעביר את 
באופן  החוק  אכיפת  גורמי  אל  לא  למעשה(  )הלשנות,  תלונותיהם 
ישיר אלא אל מערכת העיתון, שנאלצה לבצע חקירה מעין משטרתית 
ולהעביר את הראיות אל הגורמים המוסמכים ואף לפרסמם )אם עמדו 
הנוהג  אל  קשור  היה  זה  שעניין  ייתכן  הצנזורה(.  של  בסטנדרטים 
הנראה  ככל  הקהילה.  בתוך  חשבונות"  "לסגור  היהודי  הקהילתי 
העיתון עדיין נתפס באותה תקופה כבמה ציבורית וכדרג ביניים בין 
השלטון לקהילה. זאת למרות העובדה שהעיתון הפנה "חומרים לא 
מפורסמים" לחקירת גורמי המפלגה במחוזות ולידי רשויות ביטחון 
הפנים )נ–ק–וו–ד(. במקביל דאגו רשויות השלטון, שקיבלו חומרים 
מן העיתון, לחקור את הדברים ולהשיב למערכת תשובות מנומקות 
הפניות  מן  אחוז  )כשישים  בתלונתם  הטיפול  המשך  את  שתיארו 
הוחזרו לאחר חקירה עוד באותה שנה(, זאת אף על פי שלעיתון לא 
היה מעמד של גוף חוקר או משפטי. היה זה הודות לחסות המפלגתית 

שבמסגרתה פעל.14 
מהתחום  היו  מחקירה  החוזרות  הפניות  שמרבית  מראה   3 לוח 
הממוקמים  מוסדות  שחקירת  מפני  הנראה  ככל  החינוכי–תרבותי, 
וקלות  הכפרי  למגזר  הקשורות  מחקירות  יותר  קלה  הייתה  בערים 
נוסף על  יותר מחקירות כלכליות שהיו קשורות למגזר התעשייתי. 
כך נראה שבשנת 1937 חלה עלייה משמעותית במכתבים אל מחלקת 
החינוך, אלא שבניגוד לשנה הקודמת מרבית הפניות )כשישים אחוז( 
למחלקה זו לא פורסמו. העלייה המשמעותית בפניות בתחום החינוכי 
הייתה קשורה ככל הנראה למסע מאסרים של מורים "מן הדור הישן" 
שלימדו בבתי ספר סובייטיים, ולבעיות הקשורות ליישום המדיניות 

לוח 3: פניות של אזרחים לעיתון בשנים 1936 ו-931937

 סך הכול לפי סוג
פנייה

 המחלקה הכלכלית
 תעשייתית

 מחלקת החינוך
והתרבות

המחלקה החקלאית

1937 1936 1937 1936 1937 1936 1937 1936 שנים

3065
54%

2380 
62%

823
63%

620
64%

1097
42%

826
58%

1145
65%

934
64%

פניות שפורסמו

2622
46%

1161
30%

476
37%

271
28%

1520
58%

505
35%

626
35%

385
27%

פניות שלא פורסמו

— 312 
8%

— 78
8%

— 103
7%

— 131
9%

 פניות שנשלחו לחקירה

— 181

58%

— 38

49%

— 85

82%

— 58

44%

 פניות שחזרו לאחר חקירה
— לא כלולות בסך הכול.

% מן הפניות שנשלחו

5687 3853 1299 969 2617 1434 1771 1450 סך הכול פניות למחלקה



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

122

הלאומית במערכת החינוך הנפרדת של היהודים הבוכארים. 
נוסף על העיתון היומי המרכזי וכתב העת הספרותי שלו, יצאו 
עיתונים  כמה  גם  היהודית–בוכארית  בשנות השלושים בשפה  לאור 
אזוריים–עירוניים בסדירות, בהיקף של כמה מאות עותקים, בחסות 
ועדי המפלגה וועדים עירוניים שונים. כן הופקו "עיתוני קיר" שכתבו 
ובמפעלים השונים. לפחות במקרה  אותם פעילי תרבות בקולחוזים 
 Khujum אחד הפך עיתון קיר כזה, זה של מפעל חוטי המשי בסמרקנד

)התקפה(, לעיתון עירוני.24 

אחרית דבר
לפני  עוד  לאור  לצאת  החלה  היהודית–בוכארית  בשפה  העיתונות 
המשטר  למאמצי  הודות  המהפכה,  לאחר  הקומוניסטית.  המהפכה 
ומעורבות  לעיתון  הציבור  נגישות  גדלה  הבערות,  ביעור  בתחום 
הקוראים בו. במהלך שנות השלושים גדל מספר המנויים של העיתון 
היה  שהוא  כיוון  תקדים,  חסרת  בצורה  הספרותיים  העיתונים  ושל 
הבמה היחידה כמעט שבה נערך דיון בנושאים הקשורים ישירות לבני 
הקהילה היהודית הבוכארית. באותה תקופה מילא העיתון תפקיד של 
כתבי  של  רב  מספר  על  שנשענה  וחוקרת,  מדווחת  חדשותית  במה 
שטח. אך מעבר לכך הוא שימש גם במה לעיצוב הדקדוקי של השפה 
האתנית–לאומית  העצמית  הזהות  לבניין  תרם  ובכך  הספרותית, 
מרכזית  כתובת  מכך  כתוצאה  שימש  העיתון  קוראיו.  של  הנפרדת 

לתלונות אזרחיות כנגד השלטון ושלוחותיו.
לאומיים  מיעוטים  של  העיתונים  מרבית  נסגרו   1938 בשנת 
בברית המועצות. גורלה של העיתונות היהודית הבוכארית לא היה 
העיתונות  של  סופה  את  ציינה   1938 שנת  זה.  בעניין  דופן  יוצא 
של  העצמאי  מעמדה  גם  התבטל  ובה  היהודית–בוכארית,  והספרות 
מעמדה  ביטול  קיום.  זכות  בעלת  כשפה  היהודית–בוכארית  השפה 
הקהילה  של  הנפרד  מעמדה  ביטול  את  גם  ציין  השפה  של  הנפרד 
בקבוצה  תרבותית  מבחינה  להתמזג  שנדרשה  הבוכארית,  היהודית 

התרבותית הטג'יקית. 
הטיעון הרשמי שניתן לסגירת העיתון היה קשור למיצוי תפקידו 
המיוחד כמכשיר לסוציאליזציה של האוכלוסייה היהודית הבוכארית. 
למרות טיעון זה, שהיה יכול לשמש באותה מידה סיבה לציון לשבח 
נשפטו  אף  אלא  להערכה,  זכו  רק שלא  לא  מרביתם  הרי  לעובדיו, 
בדלנית, קשר  לאומנית  פעילות  ממושכות באשמת  לתקופות מאסר 
עם סוכנים זרים )קרובי משפחה בחו"ל( או פעילות אנטי סובייטית 
חתרנית. העורכים הקומוניסטים הממונים, אמינוב וסעידוב, נשפטו 
בעוון כישלונם להעביר תעמולה סובייטית יעילה וחוסר תשומת לב 
למגמות בדלניות של כותבי העיתון. גורל דומה נפל גם בחלקם של 

קלונטארוב, בצ'איב, בדאלוב ופעילי תרבות אחרים.34 

הערות
"יהדות  זנד,  מיכאל  ראו:  הקומוניסטית,  המהפכה  לפני  בוכארה  יהודי  על  	1
עמ'   ,)1988(  35 פעמים,  הרוסים",  בידי  התיכונה  אסיה  וכיבוש  בוכארה 
83-46; אלברט קגאנוביץ', יחס השלטון הצארי ליהודים בוכארים ומעמדם 
האוניברסיטה  דוקטור,  עבודת   ,1917-1867 בשנים  בתורכסטן  המשפטי 

העברית בירושלים, 2003.
 R. Rabich, “Rossiiskie evrei v dorevoliutsionnom Turkestane”, in 	2
 I. Dvorkin (ed.), Evrei v Srednei Azii: proshloe i nastoiashchee, St.

Petersburg 1995, pp. 142-145. על תרומתם של היהודים האשכנזים לפיתוח 
 Semen Gitlin, Natsional’nye men’shinstva v גם:  ראו  תורכסתאן  חבל 

.Uzbekistane, Tel Aviv, 2004, vol. 1,  pp. 322-368 
יהודי בוכארה ערב הגעתו של  גיורא פוזיילוב, "לשאלת מצבם הרוחני של  	3
יערי,  גם אצל אברהם  9-8. ראו  )2007(, עמ'   1 אב"א,  יוסף ממאן",  חכם 
ספרים.  כ–170  של  רשימה  המביא   ,1942 ירושלים,  בוכארה,  יהודי  ספרי 
כן  יהודי בוכארה(. כמו  ספרי  יערי,  )להלן:  רובם עוסקים בנושאים דתיים 
 Michael Zand, “Notes on the Culture of the Non-Ashkenazi Jewish :ראו
 Communities Under Soviet Rule”, in: Yaacov Ro’i and Avi Beker (eds.),
 Jewish Culture and Identity in the Soviet Union, New York 1991, p. 388

)להלן: זנד(.
על העיתון שלום ראו אמנון נצר, "העיתונות היהודית", בתוך: חיים סעדון  	4
)עורך(, איראן, ירושלים 2005, עמ' 148-142. ועל העיתון זחמתכש, ראו: 

 Yakov Agarunov, Bol’shaia sud'ba malen’kogo naroda, Moskva 1992, 	
 pp. 130-132; Mikhail Agarunov et al., Gorskie evrei Azerbaidzhana-

.bibliograficheskii ukazatel', Baku 2000, p. 15
שני העיתונים השתמשו בכתב עברי. לשם השוואה, בעיראק החלו לצאת לאור  	
עיתונים יהודים כבר במחצית השנייה של המאה התשע–עשרה, ראו: אורית 
בשקין, אל–מצבאח )1929-1924(: עיתון יהודי עראקי, עבודת גמר לתואר 

מוסמך, אוניברסיטת תל–אביב, 1998, עמ' 14. 
 M. Avramov, Bukharskie evrei v Samarkande, ראו:  רחמים,  על העיתון  	5
עד  לאור  יצא  העיתון  כי  הקובע  )להלן: אברמוב(.   Samarkand 1993, p.33
פילוסוף,  עמנואל  השלטון.  כנגד  המרי  פעילות  בגלל  לצאת  והפסיק   1916
לאור  יצא  העיתון  כי  טען   ,134 עמ'   ,1970 תל–אביב  עמנואל,  תיאורי 
להרוויח  התכוון  לא  דוידבאיוף  וכי  היהודים  בקרב  ההשכלה  קידום  לצורך 
מן העיתון. גם בצ'איב מציין כי העיתון יצא עד 1914, ראו: מרדכי בצ'איב, 
בתוך שק האבן, ירושלים 1990, עמ' 86 )להלן: בצ'איב, בתוך שק האבן(. 
כמו כן ראו שער העיתון בנספח. לא ברור כמה גיליונות יצאו לאור. בספרייה 
הלאומית שבירושלים שמורים גיליונות מספר של העיתון. האחרון שבהם מן 
ה–29.7.1914, ראו: יערי, ספרי יהודי בוכארה, עמ' 64, המציין כי העיתון 
הפסיק לצאת לאור בעקבות מלחמת העולם הראשונה, דבר שלא ממש סביר, 
שכן האזור לא נפגע בתקופה זו ואף שגשג בגלל הדרישה המוגברת לכותנה. 
עם זאת, ככל הנראה העיתון הפסיק להגיע לירושלים בגלל המלחמה. במערכת 
העיתון הודפסו גם ספרים מן הפולקלור המקומי ותרגום של אלף לילה ולילה 
לשפה היהודית הבוכארית, ראו: אברמוב. על ספרים ביהודית בוכארית שיצאו 
יערי,  ונושאיהם, ראו:  ובראשית המאה העשרים  לאור במאה התשע–עשרה 

שם.
ראו כותר העיתון רחמים, מס' 1, 14.5.1910, בנספח.  	6

ראו כותר העיתון בתמונות המצורפות. על העיתון ועל פעילותו של בדאלוב  	7
 Yefim Yakubov, “Prosvetitel’”, :כעורכו, ראו כתבה של יפים יקובוב על סבו
Menora, No. 68 (2002), p. 7; and 69 (2002) p. 13. חיים קלונטארוב, מייסד 
העיתון רושנאהי, שחי בסמרקנד לא ידע כלל על קיומו. גם מרדכי בצ'איב, 
שחי באותה תקופה בקוקאנד, אינו מזכיר את העיתון בזיכרונותיו; ראיון עם 
דוד קלונטארוב )בנו של חיים קלונטארוב( שנערך באשדוד, 6.8.2007 )להלן: 

ראיון עם דוד קלונטארוב(, וכן בצ'איב.
הפסח,  חג  ערב   —  31.3.1923 בתאריכים  לאור  יצאו  הגיליונות  ארבעת  	8
וב–7.11.1925  כיפור,  יום  ערב   —  7.10.1924 הפסח,  חג  ערב   —  8.4.1924
לציון יום המהפכה. חנא שמרוק )עורך(, פרסומים יהודיים בברית המועצות, 

1960-1917, ירושלים 1961, עמ' 387-386. ראו כותר העיתון בנספח.
על פי עדותו של דוד קלונטארוב בראיון עמו, אביו יסד את העיתון כיוזמה  	9
כלכלית שנועדה לפתור את מצוקתו כבן עשירים, שנותר בחוסר כול לאחר 
מוניטין  היה  כבר  שלעיתון  לאחר  רק  ניתנה  המפלגתית  החסות  המהפכה. 

מקומי. אמינוב וסעידוב חתומים כעורכי העיתון כבר ביולי 1926. 
 D'iakov, “Itogi i perespektivy :על תהליך הלטיניזציה בברית המועצות, ראו 	10
 latinizatsii i unifikatsii” in K. Alaverdov, S. Dimanshteiin (eds.), Iazyk i

 pis’mennost’ narodov SSSR, Moskva 1933, pp. 171-177.
 B. Grande, “Unifikatsiia alfavitov”, Alfavit Oktiabria, 1934, pp.14-27; 	
 N. Iakovlev, “Itogi latinizatsii alfavitov v SSSR”, Revoliutsia i



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

123

 .pis’mennost’, No. 4-5 (1932), pp. 25-43 
כך למשל האות ט' הוחלפה באות ת'. תהליך דומה התרחש באותה תקופה גם  	11
האותיות  ביטול  לטיניזציה.  לא  אך  הפשטה  תהליך  האידיש, שעברה  בשפת 

הסופיות לא הושלם בשפה היהודית–בוכארית בגלל הלטיניזציה של הכתב.
 Bajroqi Mihnat :ראו חלק מהדוגמאות לכך בכותרי העיתונים בנספח. ראו גם 	12
מס' 210 )1200(, 21.10.1934, עמ' 4-2. כמו כן ראו בנספח שינוי בתעתיק 
השלושים  בשנות  לאור  שיצא  אוקטובר,  היהודי–בוכארי  העיתון  כותר  של 

בסמרקנד. 
ראו כותרי העיתונים בנספח. פינקוס טוען משום מה שהעיתון היה פרי יוזמתה  	13
 Benjamin Pinkus, של היבסקציה בבוכארה בראשית שנות העשרים, ראו: 
The Jews of the Soviet Union, Cambridge 1988, p. 117. על העיתון ראו גם 
אצל זנד, עמ' 404-403. מסיבה לא ברורה ציין העיתון את יום השנה להיווסדו 

ב–7 באפריל, אף על פי שהחל לצאת לאור בחודש נובמבר. 
במערכת  לעבודה  בצ'איב  מרדכי  את   1928 בסתיו  שקיבל  זה  היה  פנחסוב  	14

העיתון כשהיה בן 17 בלבד, ראו: בצ'איב, בתוך שק האבן, עמ' 96.
ראיון עם דוד קלונטארוב. ראו מכתבו של אהרונסון בתוך הארכיון הממלכתי  	15
תיק  ,TsGARUz והלאה:  מכאן  אוזבקיסתאן,  רפובליקת  של   המרכזי 

R- 86-1-3659-271 ותשובה בתוך: TsGARUz, R- 86-1-3659-235. תאריך 
 ,1925 שנת  בסוף  הנראה  ככל  נשלחה  שהבקשה  כך   .19.1.1926 התשובה: 
ייחודית  הייתה  לא  הנראה  ככל  זו  בעיה  הראשון.  הגיליון  להוצאת  בסמוך 
לאוזבקיסתאן, שכן גם הוצאתו לאור של עיתון יהודי בבירוביג'אן התאפשרה 
רק לאחר קבלת תרומה של אותיות דפוס עבריות מן הקהילה היהודית בחרבין, 
ראו: יעקב לבבי, ההתיישבות היהודית בבירוביג'אן, ירושלים 1965, עמ' 
של  עדותו  פי  על  בבירוביג'אן(.  היהודית  ההתיישבות  לבבי,  )להלן:   322
בצ'איב לפחות חלק מהאותיות התקבל בקושי רב ממערכת העיתון דער עמעס 
שבמוסקבה, ראו בצ'איב, בתוך שק האבן, עמ' 90. על מימון העיתון ומוסדות 
סובייטיים נוספים בשכונה היהודית של סמרקנד על ידי הוועד הציבורי ראו 
 TsGARUz, בתוך:   ,1926 ספטמבר  מחודש  היהודית  בשכונה  ביקורת  דוח 

.R- 86-1-3659-220-228
אוזבקיסתאן  במפלגת  הדפוס  מחלקת  של  המרכזי  הוועד  ישיבת  דוח  ראו  	16

.TsGARUz, R- 86-1-4502-52 :מה–21.6.1927, בתוך
ראו דוח של העורך מנשה אמינוב לוועדת המיעוטים ובקשתו להקצבת אלף  	17
הנראה  ככל  תאריך,  )ללא  העיתון  מערכת  של  ה"לטיניזציה"  לטובת  רובל 
סוף 1927 ראשית 1928(, בתוך TsGARUz, R- 4505-22-2386-1. על חובות 
העיתון, בגובה של כאלף רובל וחוסר מימון ממשלתי ראו דוח מה–2.11.1927 

.TsGARUz, R- 86-1-4503-20  :בתוך
הכתב  של  הלטיניזציה  עניין  את  הציג  העיתון,  עורך  שהיה  סעידוב,  אהרון  	18
 Saidov, “Desiatiletie ‘Baiiraki mikhnat’”, ראו:  העיתון,  של  כיוזמה 

Tribuna, 14 (30.12.1935), pp. 22-23 )להלן: סעידוב(. 
ראו TsGARUz, 410-1-26-7-8. לדעתי מדובר בהוצאה של הירחון הספרותי  	19

פוליטי Khajoti Mikhnati, אם כי הדבר לא הוזכר בפירוש. 
 .TsGARUz. R- 86-1-4502-52 נתונים לטבלה לשנים 1927-1926 ראו אצל 	20
לשנים   .TsGARUz, R-86-1-4505-22-23 בתוך:   ,1929-1928 לשנים 
לשנת  בסוגריים  הנתונים   .TsGARUz, 410-1-26-7-8 בתוך:   ,1934-1933
 1929 ועד   1926 משנת  ממשלתי  מימון  נתוני  הבנתי  לפי  משוערים.   1926

ניתנו במסמכים בערכים חודשיים, אם כי הדבר לא צוין במפורש.
השוו למימון העיתון דער עמעס במוסקבה שתפוצתו עמדה בשנת 1928 על  	21
יחסי למימון  )פי ארבעה באופן  ומימונו — 130,000 רובל  12,000 עותקים 
 D. Shneer, “The History of 'The Truth': Soviet :שניתן באוזבקיסתאן(, ראו
 Jewish Activists and the Moscow Yiddish Daily Newspaper”, in: G.
מנגד,   .Estraikh (ed.), Yiddish and the Left, Oxford 2001, pp. 136-137
תקציב כל העיתונות בשפה הטג'יקית עמד בשנת 1925 על כ–50,000 רובל, 
 Z. Radzhabov, Iz istorii kul’turnogo stroitel'stva v Tadzhikistane, ראו: 
Dushanbe 1966, p. 549. הרשויות במוסקבה העלו פעמים מספר את שאלת 
הכדאיות הכלכלית שבהוצאת עיתון באידיש. ככל הנראה שיקולים כלכליים 
לא היו זרים גם לעיתון היהודי במרכז אסיה. רישום תפוצת העיתון הופסק 
גם בעיתון היהודי של בירוביג'אן החל משנת 1936, ראו: לבבי, ההתיישבות 
היהודית בבירוביג'אן, עמ' 325. על המעבר לבית דפוס חדש, ראו: ראיון עם 

דוד קלונטארוב. 
אם  בוכארים.  יהודים  כ–18,000  באוזבקיסתאן  חיו  ב–1926  המפקד  פי  על  	22
שגם  הרי  זה,  במפקד  האוכלוסייה  הקטנת  ולטענות  הטבעי  לגידול  נתייחס 
אוכלוסייה של כ–30,000 איש היוותה פחות מ–7,000 משפחות )לפי מפתח של 
4.5 נפשות במשפחה(. בהנחה שכולם ידעו קרוא וכתוב )הנחה שלא אוששה 
במפקד( יוצא שתפוצתו מילאה מאה אחוז מן הפוטנציאל, דבר שנשמע מוגזם 
למדי, אלא אם אוכלוסיות נוספות קראו את העיתון. שמו של הירחון הוסב 
במחצית השנייה של שנות השלושים ל–Adabioti Soveti )ספרות סובייטית(. 
תפוצת הירחון ראו מודעה ב: Bajroqi Mihnat, מס' 21 )371(, 17.2.1931, 

עמ' 4. לפי המודעה נשלחו 15,000 עותקים של הירחון להפצה במוסקבה.
 —  1928  :12,000  —  1927 הייתה:  במוסקבה  עמעס  דער  העיתון  תפוצת  	23
 David Shneer, Yiddish :13,000 : 1929 — 22,000 : 1930 — 29,000, ראו
 and the Creation of Soviet Jewish Culture 1918-1930, Cambridge
מוסקבה  בעיר  היהודית  האוכלוסייה  כאשר  זאת   .2004, p. 109. note 110
לבדה הוערכה במחצית השנייה של שנות העשרים ביותר מ–130,000 נפש, 
 L. Zinger, “Evreiskoe naselenie Moskvy”, Voprosy biologii i ראו: 
patologii evreev, No.3 (1930), pp. 153-164. על תפוצת הירחון טריבונה, 
ראו: מ' אלטשולר )עורך(, פירסומים רוסיים בבריה"מ על יהודים ויהדות 
1967-1917, ירושלים 1970, עמ' לו. על תפוצת העיתון בבירוביג'אן, ראו: 
האוכלוסייה  על   .325-322 עמ'  בבירוביג'אן,  היהודית  ההתיישבות  לבבי, 

היהודית בבירוביג'אן, ראו: שם, עמ' 107. 
בצ'איב, בתוך שק האבן, עמ' 88. 	24

 Z. L Amitin-Shapiro, מתוך:   1932 עד  נתונים  מתוך:  לטבלה  הנתונים  	25
 Ocherki sotsialisticheskogo stroitel'stva sredi sredneaziatskikh evreev,

p.82 ,(Tashkent, 1933) .)לעמודות תפוצה ומספר כתבי השטח(
נתוני תפוצה מ–1925 ועד שנת 1930 מתוך: BM, מס' 24)283(, 8-4-1930,  	
 )947(  235 ,מס'   BM של  פרסום  מתוך   1933 של:  תפוצה  נתוני   .2 ע"מ 
גליונות   7,000 של  תפוצה  הייתה  לעיתון  זה  מקור  פי  על  מה–6.12.1933 
: 5,000. תפוצת העיתון התפלגה בצורה הבאה:   Hajoti Mihnati ולשבועון 
סמרקנד — 1,200, טשקנט, בוכארה קוקואנד — 800 כ"א, סטאלינבאד )בירת 
טג'יקיסתאן( ושחריסאבז — 500 כ"א. בסך הכול הופץ העיתון בעשרים ערים 
לפחות )325 גיליונות הופצו ב"ערים נוספות" שלא נמנו בשמן. העיתון הופץ 
גם בטג'יקיסתאן: 500 גיליונות בבירה, סטאלינבאד, כאמור לעיל, וחמישים 
בחוג'נט וכמו כן בערי דרום קזאחסתאן: צ'מקנט — 25 ובעיר תורקסתאן — 

.50
259 גיליונות יצאו לאור עד שנת 1930 )בארבע שנים וחודש(, כ–65 גיליונות  	26

לשנה בממוצע.
ייתכן  המודפסים.  העותקים  מספר  את  בעיתון  לפרסם  הפסיקו   1933 משנת  	27

שהסיבה לכך קשורה לירידה בתפוצה.
הכוונה ל–5,000 מנויים קבועים )נתונים של מהדורה וכתבים מתוך סעידוב(. 	28

.TsGARUz, 410-1-130-6-3 מספר כתבי השטח לקוח מתוך 	29
הגיליון האחרון שראיתי היה מס' 2147, מה–27.5.1938, אך העיתון יצא לאור  	30
ככל הנראה עד חודש אוגוסט באותה שנה. בצ'איב מסר כי צו הסגירה של 

העיתון יצא ב–1 במאי אותה שנה, ראו בצ'איב, בתוך שק האבן, עמ' 310. 
ראו טבלה 2. על שימוש בעיתון הפרבדה הרוסי כמקור לכתבות ולא בעיתונות  	31
תקווה,  פתח  בצ'איב,  מרדכי  עם  ראיון  ראו:  אסייתית",  "מרכז  סובייטית 
להסבר  סיבה  אותה  את  מציע  לבבי  בצ'איב(.  עם  ראיון  )להלן:   3.1.2006
לבבי,  ראו:  בבירוביג'אן,  היהודי  העיתון  גיליונות  מספר  פרסום  הפסקת 

ההתיישבות היהודית בבירוביג'אן, עמ' 325.
על הצנזורה העצמית בעיתון ראו: ראיון עם בצ'איב. בצ'איב לא זכר אף מקרה  	32
בו צונזרה כתבה שלמה של בעיתון. מנגד, בנו של קלונטארוב סיפר כי בערך 
בשנת 1935 אביו השמיד מהדורה שלמה שכבר הודפסה בגלל טעות כתיב 
בשמו של סטלין )ייתכן שלא רק בגלל כך אלא בגלל בעיה טכנית(, ראו: ראיון 
עם דוד קלונטארוב. כנגד ספרו של קנטור נטען כי הוא פלגיאט של כתבות 
לא  לכן  אמיתין–שפירא.  ז"ל  של  מאמרים  ושל  היהודית  האנציקלופדיה  מן 
ברור אם הסיבה להחרמה הייתה קשורה לעניין זה או תוצאה של אופן הצגת 
 L. M. Kantor, Tuzemnye הקהילה היהודית בו. המסמך לא פירט זאת. ראו
evrei v Uzbekistane, Tashkent 1929. על הביקורת על המחזה של חיימוב 



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

124

 עיתון הקיר "ראסת" מה–1-12-1920 מקור השם הוא בסוכנות החדשות הטלגראפית הרוסית:
ROSTA- Rosiiskoe Telegraficheskoe Agenstvo כאשר הכיתוב בעברית איפשר קריאה של הכותר כ–Rost — שמשמעו "אמת" .

נספח: כותרי עיתונים יהודיים בשפה היהודית-טג'יקית

ועל ספרו של מולקנדוב ראו דוח של סעידוב על פעילות הדפוס באוזבקיסתאן 
בנושא היהודי מה–2.7.1931 בתוך TsGARUz, 410-1-3-7-1. סעידוב טען כי 

הביקורת של הצנזורה הנהוגה היא מוגזמת. 
לרשימה מפורטת של ספרים שפורסמו בשנות העשרים והשלושים ביהודית  	33
בוכארית ראו: זנד. ברור שהספרים ה"ספרותיים" היו מוזמנים. על כך מעידים 
פרסמו  נושאים  שבאותם  העובדה  גם  אלא  עסקו  שבהם  הנושאים  רק  לא 
סופרים מקבוצות לאומיות אחרות באותן שנים ממש. השוו לפרסומי היהודים 

ההרריים ויהודי גרוזיה באותו מקור. 
ראיון עם בצ'איב. בצ'איב היה כתב קבוע של העיתון, אמנם במדור הספרותי,  	34
ציון  אירוע  לרגל  זאת  וגם  בחייו  אחת  פעם  רק  יהודי  קולחוז  אל  יצא  אך 
עשור לפעילותה של ועדת "קומזט", למרות שמספר קולחוזים יהודיים הוקמו 
במרחק לא רב מסמרקנד. על הגעתו של בצ'איב אל הקולחוז ראו: בצ'ייב, 

בתוך שק האבן, עמ' 240. 
בקולחוז  שלושה  הבאה:  החלוקה  פי  על  פוזרו  החקלאי  במגזר  הכתבים  	35
"אוזוד יהודי" )השחרור היהודי(, חמישה בקולחוז "מיחנת" )עמל, שבמחוז 
קראדארייה(, שלושה בקולחוז ע"ש אחונבבייב, שישה בקולחוז "בולשביק", 
שניים בקולחוז "קומונה", שלושה בקולחוז "בייראקי מיחנת" )דגל העבודה(, 
ע"ש  בקולחוז  ארבעה  בוכארה(,  שבמחוז  )עמל  "מיחנת"  בקולחוז  חמישה 
בבשקו, תשעה בקולחוז ע"ש סטלין, 12 בקולחוז "מוואלי אוקטייבר" )פירות 
בקולחוז   12 "קומוניזם",  בקולחוז   11 "אוזט",  בקולחוז   12 אוקטובר(, 
 TsGARUz,–ב וגם   TsGARUz, 410-1-130-6-3 ראו:  קגנוביץ',  ע"ש 

.410-1-130-1-2
 TsGARUz, ראו תכנית עבודה חצי שנתית של העיתון לשנת 1934 בתוך:  	36
 TsGARUz, ראו:   ;1935 במאי  ה–1  גיליון  תכנית   .410-1-23-19-13

.410-1-29-5-6
לנתוני 1936 ו–1937 ראו טבלה 3 לעיל. נתוני 1935 מבוססים ככל הנראה על  	37

נתוני 1934 כיוון שפורסמו באמצע שנת 1935, ראו: סעידוב.
ראו:  באנדיג'אן  הספר  בבית  תקין  לא  מינהל  בנושא  חקירה  על  	38
 TsGARUz ראו:  יהודים,  מורים  אחר  מעקב   .TsGARUz, 410-1-205-143
410-1-202-71-72. המכתב ממוען אל מזכיר הנאר–קומ–פרוס, סורוקין, ששמו 

נמחק בעט בדף המודפס. ייתכן שגם הוא נעצר ופוטר מתפקידו בתקופה זו.
TsGARUz, 410-1-35-1. הנתונים לשנת 1937  הנתונים לשנת 1936 מתוך  	39
מתוך TsGARUz, 410-1-133-1. בשנת 1937 לא נמסרו נתונים על מסמכים 
שנשלחו לחקירה אלא למחצית השנייה של השנה. באותם חודשים היו בבירור 
584 מכתבים ומהם פורסמו 287; 297 לא פורסמו. על פי דוח המחצית נראה 
כי סך הפניות במחצית הראשונה היה 1,976 ואילו במחצית השנייה 3,711 — 

כמעט כפול. 
ראו מכתב התלונה מ–3.10.1937 בתוך TsGARUz, 410-1-134-2. המתלונן  	40

היה מורה בבית ספרם.
ראו לדוגמה מכתב תלונה מראשית שנת 1938 ממערכת העיתון על מנהל בית  	41
ספר באנדיג'אן ששומר מצוות, בתוך: TsGARUz, 410-1-59-94-95. תשובת 
אין   .TsGARUz, 410-1-59-96 בתוך:  באנדיג'אן,  העירונית  החינוך  מחלקת 
החוק  אכיפת  מערכת  אל  פנו  לא  או  הלשינו  לא  יהודים  כי  לטעון  הכוונה 

הסובייטית.
ראו כותרי עיתונים אזורים שונים בנספח. 	42

ראו תיאוריו של בצ'איב את תקופת המאסרים של פעילי התרבות ב–1938,  	43
בתוך: בצ'ייב, בתוך שק האבן, עמ' 310, וראיון עם דוד קלונטארוב שאביו 

נאסר במארס אותה שנה.

העיתון היהודי–בוכארי הראשון רחמים מה–14.5.1910



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

125

העיתון "רושנאהי" )אור( 

כותר העיתון "רושנאהי" מהשנה השניה לתפוצתו בשילוב כיתוב השם ברוסית.

החל משנת 1928 שולב הכתב הלטיני בכותר העיתון בעוד שהנוסח העברי נכתב תחתיו בגופן 
"דוהה" ובהשמטת האות "ה", זאת במסגרת הפשטת הכתב שבוצעה בראשית ה"לטיניזציה".

Bajroqi Miĥnat העיתון "רושנאהי" שינה את שמו בסוף 1930, כך שישקף את תרומתו הפרולטרית מעט לפני העברת 
המערכת לטשקנט שהפכה להיות הבירה, במקום סמרכנד, באותה שנה.



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

126

מוסף לפיונר של העיתון "בייראקי מיחנת" שיצא ככל הנראה כמוסף חודשי החל מ-1936.

לאחר פירוק הסקציות הלאומיות במפלגה, החל בשנת 1931 העיתון היה לגוף 
הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית של אוזבקיסתאן באופן ישיר ובלעדי.

משנת 1935 גופן שם העיתון חיקה את הגופנים שהיו בשימוש עיתוני המפלגה 
המרכזיים.

השווה גופן כיתוב של האותיות: "O" ,"A" ,"B" ו–"T" למקבילות הצורניות 
שלהן בכותר עיתון המרכזי של המפלגה במרכז אסיה: "פראוודה ווסטוקה", 

שבתורן הושאלו מעיתון המרכזי של המפלגה, "פראוודה" במוסקבה.



קשר מס׳ 37, אביב-קיץ 2008

127

אוקטובר — עיתון ביהודית בוכארית של הוועד העירוני של המפלגה בסמרכנד והוועד של מפעל חוטי 
המשי  "חוג'ום", שהוקם על גבול הרובע היהודי בסמרכנד וחלק גדול מעובדיו היו בני הרובע. 

אותו עיתון, אוקטובר, בשינוי תעתיק הכותר )כבר ללא שותפות ועד המפעל(

העיתון דרכו של לנין ביהודית–בוכארית" של ועד המפלגה והעיריה של מרגלאן ופרגנה )ערים סמוכות בעמק פרגנה(. 

מהדורה מיוחדת של העיתון פעיל התרבות הצעיר, שיצאה לרגל 15 שנה לטכניקום להכשרת מורים 
יהודיים בוכאריים. העיתון יצא לאור ביוזמת הוועד העירוני והמפלגתי בעיר קוקאנד.  

עיתון קיר באידיש שיצא בארבע מהדורות בלבד בעיר טשקנט כדף הסברה אנטי דתי לקראת החגים 
היהודיים. הוצא בחסות הסקציה היהודית )אשכנזית( בנאר-קום-פרוס )הוועדה העממית להשכלה(.


